زندگی نامه مارک زاکربرگ

بیوگرافی مارک زاکربرگ (خالق بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) بنیانگذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی فیس بوک و همچنین یکی از جوانترین میلیاردرهای جهان است.
مارک زاکربرگ شبکه اجتماعی فیس بوک را در دانشکده خود در دانشگاه هاروارد تأسیس کرد. زمانیکه زاکربرگ دانشجو سال دوم بود برای تمرکز بیشتر بر وبسایت خود دانشگاه را ترک کرد. تعداد کاربر وبسایت او به بیش از دو بیلیون نفر رسید و باعث شد که زاکربرگ یک بیلیونر شود.

شاید برای شما جالب باشد: زندگی نامه استیو جابز

کودکی زاکر برگ

زاکربرگ در ۱۴ مه سال ۱۹۸۴ در White Plains نیویورک در خانواده ای مرفه و تحصیل کرده متولد شد. وی در روستای مجاور دابس فری بزرگ شد. پدرش ادوارد زاکربرگ نام داشت که دندان پزشک بود. مادرش کارن قبل از تولد چهار فرزندش به عنوان روانپزشک کار می کرد. مارک، رندی، دونا و آریلل چهار فرزند کارن و ادوارد بودند.
زاکربرگ در سنین کودکی علاقه خاصی به رایانه داشت. وقتی ۱۲ سال داشت از Atari BASIC برای ایجاد یک برنامه پیام رسانی به نام “زاکنت” استفاده کرد. پدرش از این برنامه در مطب دندانپزشکی خود استفاده می کرد. این برنامه طوری نوشته شده بود که بدون صدا زدن پزشک را از حضور بیمار جدید مطلع می کرد. خانواده زاکربرگ از این برنامه نوشته شده توسط مارک برای برقراری ارتباط در داخل خانه نیز استفاده می کردند.

تحصیلات مارک زاکربرگ

از آنجا که زاکربرگ علاقه زیادی به کامپیوتر داشت والدینش برای همراهی او یک مدرس خصوصی کامپیوتر به نام دیوید نیومن (David Newman) استخدام کردند. مدرس او هفته ای یکبار به خانه آنها می آمد و با او همکاری می کرد.
زاکربرگ بعدها در آکادمی فیلیپس اکستر که مدرسه ای در نیو همشایر بود تحصیل کرد. در این مدرسه او استعداد شمشیربازی خود را به نمایش گذاشت و کاپیتان تیم مدرسه شد. همچنین در بخش ادبیات بسیار ممتاز بود و موفق به دریافت دیپلم در این زمینه شد.
با این حال زاکربرگ همچنان شیفته کامپیوتر بود و به ایجاد برنامه های جدید ادامه داد. زمانیکه دانش آموز دوره دبیرستان بود یک نسخه اولیه از نرم افزار موسیقی پاندورا ایجاد کرد که نامش را Synapse گذاشت. شرکت های بسیاری نظیر مایکروسافت و AOL علاقمند به خرید این نرم افزار و استخدام زاکربرگ نوجوان قبل از فارغ التحصیلی شدند اما او تمامی این پیشنهادات را رد کرد.
بعد از فارغ التحصیلی زاکربرگ از مدرسه اکستر در سال ۲۰۰۲ در دانشگاه هاروارد ثبت نام کرد. سال دوم دانشگاه را رها کرد. زیر می خواست تمام وقتش را برای شرکت خود یعنی همان فیس بوک اختصاص دهد. در سال دوم دانشگاه او به عنوان یک برنامه نویس نرم افزار در موسسه Ivy شناخته شد. در همان زمان برنامه ای تحت عنوان CourseMatch نوشت. این برنامه به دانشجویان کمک می کرد تا کلاس های خود را بر اساس درس های انتخاب شده توسط سایر کاربران انتخاب کنند.
برنامه دیگری که نوشته بود فیس مش نام داشت. این برنامه به کاربران اجازه می داد تا بر اساس تصویر دو دانشجو رای دهند که کدامیک جذابترند. این برنامه بسیار محبوب شد اما بعد از آنکه توسط مدیران دانشکده برنامه نامناسی تلقی شد کاملا تعطیل شد.
بر اساس محبوبیت پروژه قبلی مارک زاکربرگ، سه تن از دوستان و همکارانش به نام های دیویا نارندرا و دوقلوها کامرون و تایلر وینکلووس از او خواستند تا بر روی ایده شبکه اجتماعی که آن زمان هاروارد کانکشن نام داشت کار کند. پروژه هاروارد کانکشن طوری طراحی شده بود که از اطلاعات شبکه دانشجویان هاروارد به منظور ایجاد یک سایت دوستیابی برای نخبگان هاروارد استفاده می کرد. زاکربرگ برای کمک به انجام چنین پروژه ای ابتدا موافقت کرد اما بعد از مدت کمی پروژه را رها کرد و بر شبکه اجتماعی خود یعنی فیس بوک مشغول شد.

مارک زاکربرگ و راه اندازی فیس بوک

زاکربرگ به همراه دوستانش داستین موسکویتز، کریس هاقز و اداردو ساورین فیس بوک را راه اندازی کردند. فیس بوک سایتی بود که به کاربران اجازه می داد پروفایلی برای خودشان ایجاد کنند و در آن عکس های خود را آپلود و به برقراری ارتباط با سایر کاربران بپردازند. زاکربرگ به همراه دوستانش پروژه فیس بوک را در خوابگاه دانشگاه هاروارد در ژوئن ۲۰۰۴ راه اندازی کردند.
بعد از آنکه زاکربرگ دانشگاهش را در سال دوم رها کرد شرکتش را به پالو آلتو در کالیفرنیا منتقل کرد. در پایان سال ۲۰۰۴ فیس بوک بیش از یک میلیون کاربر داشت. یک سال بعد در سال ۲۰۰۵، کارافرینی زاکربرگ سود زیادی بابت سرمایه گذاری شرکت Accel Partners دریافت کرد. این شرکت مبلغی حدود ۱۲٫۷ میلیون دلار در این شبکه سرمایه گذاری کرد که در آن زمان فقط برای دانشجویان موسسه Ivy باز بود.
شرکت زاکربرگ بعدها توانست به سایر دانشکده ها، دبیرستان ها و مدرسه های بین المللی دسترسی پیدا کند و عضویت سایت را به بیش از ۵٫۵ میلیون کاربر در دسامبر ۲۰۰۵ برساند. فیس بوک توانست علاقه بسیاری از شرکت های دیگر که خواهان تبلیغ در این شبکه اجتماعی محبوب بودند را به خود جذب کند. زاکربرگ نمی خواست فروش داشته باشد. از این رو درخواست شرکت هایی نظیر یاهو و شبکه های MTV را رد کرد. در عوض بر توسعه سایت خود متمرکز شد و از برنامه نویسان خارجی برای افزودن ویژگی های جدید استفاده کرد.

پروژه هاروارد کانکشن و موانع قانونی

زاکربرگ همواره در حال پیشرفت بود تا اینکه در سال ۲۰۰۶ با مشکلی بزرگ روبرو شد. سازندگان هاروارد کانکشن مدعی شدند که زاکربرگ ایده آنها را دزدیده است. اما زاکربرگ اظهار داشت که این ایده بر اساس دو نوع شبکه اجتماعی کاملا متفاوت است. بعد از آنکه وکلا سوابق زاکربرگ را جستجو کردند طی پیام هایی اتهام آمیز اظهار داشتند که ممکن است زاکربرگ عمدا مالکیت معنوی هاروارد کانکشن را به سرقت برده است و اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک را به دوستانش ارائه می دهد. زاکربرگ بعدها برای این پیام های اتهام آمیز عذرخواهی کرد و گفت آنها را پشیمان خواهد کرد.
او طی مصاحبه ای با New Yorker گفت: اگر قصد راه اندازی خدماتی تاثیرگذار دارید که مردم بسیاری به آن اعتماد کنند باید بالغ باشید. فکر می کنم خیلی رشد کرده ام و چیزهای زیادی آموختم. اگرچه توافق دوطرفه ۶۵ میلیون دلاری بین دو طرف حاصل شدن اما اختلافات حقوقی این موضوع تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت.

فیلم “شبکه اجتماعی”

فیلم شبکه اجتماعی فیس بوک و زندگی نامه زاکربرگ


در سال ۲۰۱۰ فیلم شبکه اجتماعی توسط آرون سورکین متنشر شد. این فیلم هشت بار نامزد جایزه اسکار شد. فیلم نامه سورکین بر اساس کتابی بنام بیلونرهای تصادفی نوشته بن مزریچ تهیه شده است. مزریچ به دلیل بازنویسی داستان زاکربرگ که بر اساس صحنه های خیالی و مکالمات غیر واقعی و شخصیت های غیرواقعی بود به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. زاکربرگ به شدت به روایت فیلم مخالفت کرد و به خبرنگار نیویورکر گفت که بسیاری از جزئیات این فیلم نادرست است.

عرضه اولیه عمومی فیس بوک

در ماه می ۲۰۱۲ فیس بوک اولین IOP خود یا همان عرضه اولیه سهام خود را داشت که رشدی ۱۶ بیلیون دلاری داشت که آن را به بزرگترین IPO اینترنت در تاریخ تبدیل کرد. بعد از موفقیت IPO، سهام فیس بوک در روزهای ابتدایی تا حدودی کاهش یافت هر چند زاکربرگ انتظار افت و خیزها را در عملکرد بازار شرکت پیش بینی می کرد.
همسر مارک زاکربرگ
زاکربرگ در سال ۲۰۱۲ با پرسیلا چان که یک دانشجو پزشکی چینی – آمریکایی در دانشگاه هاروارد بود آشنا و با وی ازدواج کرد. حدود ۱۰۰ نفر در در خانه پالو آلتو در کالیفرنیا برای شرکت در مراسم ازدواج آنها شرکت کردند. در ابتدا مهمانان حاضر فکر کردند که مراسم جشن فارع التحصیلی چان است اما شاهد ازدواج چان و زاکربرگ بودند.

دختران مارک زاکربرگ

 دختران مارک زاکربرگ

زاکربرگ دو دختر به نام های ماکس و آگوست دارد که به ترتیب در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ و ۲۸ آگوست ۲۰۱۸ متولد شدند. بعد از به دنیا آمدن ماکس زاکربرگ دو ماه مرخصی بابت پدر شدن و سپری کردن در کنار خانواده گرفت.

کمک های مالی و خیرخواهانه مارک زاکربرگ


زاکربرگ بخش زیادی از ثروت خود را صرف تامین کمک های بشر دوستانه کرد. به عنوان مثال در سپتامبر ۲۰۱۰ حدود ۱۰۰ میلیون دلار صرف حمایت از مدارس دولتی نیوجرسی کرد و در دسامبر همان سال تعهدنامه نیکوکاری را امضا کرد که تضمین می‌کرد ۵۰ درصد ثروت خود را در طول دوران زندگی‌اش به خیریه اهدا می‌کند. بیل گیتس، جرج لوکاس و وارن بافت از اعضا دیگر این تعهدنامه بودند.
در نوامبر ۲۰۱۵ زاکربرگ و همسرش در نامه ای سرگشاده به دخترشان عهد کردند که ۹۹ درصد سهام فیس بوک را صرف امور خیریه کنند. آنها در این نامه سرگشاده که در صفحه فیس بوک زاکربرگ پست شد گفتند: ما متعهدیم که وظایف خود را به عنوان یک بخش کوچک انجام دهیم تا کمک کنیم جهانی برای تمام کودکان ایجاد کنیم. ما ۹۹% سهام خود در فیس بوک که در حال حاضر مبلغی بالغ بر ۴۵ بیلیون دلار است را در طول زندگی خود خواهیم بخشید تا این جهان را برای نسل بعد بهبود دهیم.
در سپتامبر ۲۰۱۶، زاکربرگ و همسرش چان اعلام کردند که شرکت CZI (مخفف Chan Zuckerberg Initiative ) که تمام سهام فیس بوک آنها در آن قرار می گرفت در طول یک هفته آینده حداقل ۳ بیلیون دلار را صرف تحقیقات علمی برای کمک به ” درمان، پیشگری و مدیریت تمام بیماریهای دوران کودکی” سرمایه گذاری کند. آنها همچنین از تاسیس یک مرکز تحقیقاتی مستقل به نام Chan Zuckerberg Biohub که مستقر در سان فرانسیسکو بود خبر دادند. در این مرکز مجموعه ای از مهندسان، دانشمندان علوم کامپیوتر، زیست شناسان، شیمی دانان گرد هم آمده بودند.

این زندگی نامه ترجمه ای آزاد از سایت بیوگرافی دات کام است.
https://www.biography.com/business-figure/mark-zuckerberg

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *