استراتژی شبکه های اجتماعی

استراتژی شبکه های اجتماعی | چطور یک استراتژی سوشال مدیا ایجاد کنیم؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

هر کسب و کاری که از شبکه اجتماعی استفاده می‌کند باید یک استراتژی شبکه اجتماعی یا همان social media strategy داشته باشد. بدون داشتن استراتژی شبکه های اجتماعی ، شرکت شما در حال وقت تلف کردن خواهد بود.
آیا شما واقعا حاضرید کسی را برای طراحی و ساخت یک علامت باشکوه برای کسب و کارتان استخدام کنید و سپس آن علامت را به صورت تصادفی در قسمتی از یک بزرگراه بچسبانید؟
این دقیقا همانند زمانی است که شما بصورت تصادفی برای شبکه اجتماعی خود مطالبی را پست می‌کنید. همانند سایر رسانه ها استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان و متقاعد کردن آنها نیاز به برنامه، زمان و پول برای پیاده سازی آن دارد.

خوشبختانه برای ایجاد استراتژی شبکه های اجتماعی نیازی به دانستن نحوه استفاده هر چهارده پلت فرم شبکه اجتماعی ندارید. تنها چیزی که واقعا شما به آن احتیاج دارید این است که پنج تصمیم مهم بگیرید و از آنها تبعیت کنید.

هر یک از سوالات فوق را از خودتان بپرسید و ببینید چه تصمیماتی در راستا کسب و کارتان دارید. چطور می‌توانید استراتژی شبکه های اجتماعی خود را ایجاد کنید به طوریکه به اهدافتان برسید و مشتریان خود را پیدا کنید.

کدامیک از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار شما بهترین است؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کسب و کار کوچکی دارید نیازی نیست چندین شبکه اجتماعی مختلف را بکار گیرید. به عبارتی کسب و کارهای کوچک ظرفیت استفاده از چند شبکه اجتماعی را ندارند. پس بهتر است که تنها بر روی یک یا نهایتا دو شبکه اجتماعی متمرکز شوند و یاد بگیرند به خوبی از آن استفاده کنند. انتخاب مناسب‌ترین شبکه اجتماعی اولین قدم در تعیین استراتژی های شبکه اجتماعی است.

حال سوالی که پیش می آید این است که کدام یک از شبکه های اجتماعی را انتخاب کنیم؟ پاسخش آسان است. شما باید ببینید که بازار هدفتان از کدام شبکه ها استفاده می‌کنند. شبکه اجتماعی مختلف برای هر یک از مخاطبان جذابیت خاصی دارد. به عنوان مثال شبکه لینکدین بزرگترین شبکه کسب و کارهای حرفه ای است. از این رو مناسب‌ترین گزینه برای بازاریابان کسب و کار به کسب و کار یا همان B2B است.

شبکه اجتماعی اینستاگرام معمولا بیشتر توسط کاربران ۱۸ الی ۳۴ سال استفاده می‌شود. کاربران شبکه اجتماعی پینترست اغلب خانم‌ها هستند. درصد زیادی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر اکثر دانشجو و جوان هستند. با در نظر گرفتن هر یک از این موارد شما باید شبکه اجتماعی مناسب با کسب و کارتان را انتخاب کنید. پس باید ببینید که بازار هدف شما از چه چیزی استفاده می‌کند.

از کجا بفهمیم که مشتریان ما از کدام یک از شبکه ها استفاده می‌کنند؟

یکی از را ه‌هایی که می‌توانید بفهمید که مشتریان یا خریداران بالقوه شما از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند این است که از آنها بپرسید. می‌توانید یک نظرسنجی کوچکی از مشتریان فروشگاه خود داشته باشید و آنها را جمع آوری کنید. اگر وبسایت شما ترافیک خوبی دارد می‌توانید نظرسنجی تان را بصورت آنلاین انجام دهید. یکی از ابزارهایی که برای ایجاد نظرسنجی آنلاین می‌توانید از آن استفاده کنید SurveyMonekey است. می‌توانید کاربرانتان را با شرکت در قرعه کشی، جوایز یا سایر مزایای ملموس تشویق به شرکت در نظرسنجی کنید.

البته یکی دیگر از راه ها جستجو آنلاین است. یکی از سریع‌ترین راه ها استفاده از سایت PeekYou است. این سایت یکی از موتورهای جستجو افراد است که آنها و لینکشان را در وب ایندکس می‌کند. به عبارتی این سایت یکی از روش‌های هوشمندانه جستجو افراد است. مثلا اگر فرد ساکن امریکا است، نام، نام خانوادگی، شهری که زندگی می‌کند را وارد کرده و این سایت گزارشی از حضور آنلاین آن فرد به شما ارائه می‌دهد.
می‌توانید به صورت رایگان دریابید که این فرد از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کند.

یکی دیگر از روش های جستجو آنلاین استفاده از تصویر گوگل برای آن فرد است. بر روی تصویر آن فرد کلیک و سپس بر صفحه آن تصویر کلیک کنید. معمولا پروفایل شبکه اجتماعی است که از این طریق می‌توانید بفهمید که شبکه اجتماعی مورد استفاده این فرد چیست. اغلب افرد از یک نام کاربری یکسان برای تمامی حساب های شبکه اجتماعی خود استفاده می‌کنند.

مرحله اول استراتژی شبکه های اجتماعی : بعد از اینکه متوجه شدید کاربران شما از کدامیک از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند، بصورت مداوم آن را پیگیری کنید. تنها از دو شبکه اجتماعی پرکاربردتر استفاده کنید. اگر کانال های اجتماعی برایتان جدید است باید زمانی برای کار کردن با آن کنار بگذارید و قبل از اینکه کاری انجام دهید آن را خوب یاد بگیرید. بهتر است قبل از آنکه اکانتی برای کسب و کارتان ایجاد کنید، یک اکانت شخصی ایجاد کرده تا خلاصه سوتی ندهید.😉

اگر می‌خواهید کسب و کار خود را در مسیر درست ببرید، اما در تعیین استراتژی چالش دارید، نیشاوب می‌توانید استراتژی ویژه کسب و کار شما را تعیین کرده و در این مسیر همراه شما باشد.

اهداف شبکه اجتماعی شما چیست؟

هدف استراتژی شبکه های اجتماعی

مرحله بعد در تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی ، بعد از انتخاب نوع رسانه اجتماعی، این است که هدف خود از حضور در این شبکه ها را مشخص کنید. معمولا شبکه های اجتماعی برای بسیاری از کسب و کارها برای اهداف مشابهی از قبیل یک کانال بازاریابی استفاده می‌شود. اینکه چطور هدفتان را دنبال کنید مهم است نه خود هدف. مثلا شما می‌توانید از شبکه های اجتماعی برای موارد زیر استفاده کنید:

  • افزایش سرنخ فروش
  • ایجاد بازاریابی دهان به دهان
  • افزایش فروش محصولات
  • هدایت ترافیک به وبلاگ یا وبسایتتان
  • توسعه یک محصول یا خدمت جدید
  • ارائه خدمات مشتری

به عبارتی شما می‌توانید از شبکه اجتماعی برای پیگیری و دستیابی به هدف کسب وکار سنتی خود برسید. در مرحله بعدی باید مطمئن شوید هدفی را انتخاب کنید که بتوانید آن را ارزیابی کنید. یک تا دو هدف را انتخاب و مطمئن شوید که این دو هدف جامع و مکمل یکدیگرند. به عنو

ان مثال استفاده از شبکه اجتماعی برای ارائه خدمات به مشتری اجرا متفاوتی در مقایسه با زمانیکه هدفتان استفاده از شبکه اجتماعی برای هدایت ترافیک به وبلاگ یا وبسایت‌تان است خواهد داشت. اگر هدفتان ارائه خدمات عالی به مشتری باشد با توسعه یک محصول یا خدمت جدید می توانید به هدفتان برسید. البته اگر قادر به توسعه تعامل و مشارکت با کاربرانتان باشید.

حواستان باشد که در حال حاضر یک الی دو هدف کافی است. باید متمرکز باشید تا بتوانید به طور پیوسته استراتژی شبکه های اجتماعی خود را اجرا کنید.

نکاتی برای تنظیم اهداف شبکه اجتماعی

همانند تنظیم همه هدف ها، اهداف شبکه اجتماعی شما باید مرتبط، قابل اجرا و دستیابی باشند. در آخر اینکه اهداف احمقانه برای شبکه اجتماعی خود تنظیم نکنید.
اهداف شبکه اجتماعی شما باید رابطه مستقیمی با استراتژی کسب و کار شما داشته باشد. به عنوان مثال، اینکه در فیس بوک ۱۱۷۳۰۰۰ لایک یا در توییتر ۸۰۰۰۰۰ فالوور داشته باشید خوب است ولی اگر بخواهید به عنوان هدف کسب و کارتان در نظر بگیرید خیلی احمقانه است. ارزش داشتن طرفدار یا همان فالوئر فیس بوک در چیست؟ هیچی. مگر اینکه ثابت کنید کاربر فیس بوک چیزی از شما بخرد.

به طور کلی مرحله ۲ استراتژی شبکه های اجتماعی : ابتدا خوب فکر کنید. سپس اهداف شبکه اجتماعی خود را اولویت بندی کرده و آنها را بنویسید. تا جایی که امکان دارد اهدافتان را مشخص کنید و در نهایت آن را تنظیم کنید.

میزان موفقیت استراتژی شبکه های اجتماعی خود را چطور ارزیابی کنید؟

این مرحله بسیار مهم، معمولا توسط بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک در هنگام ایجاد استراتژی شبکه های اجتماعی نادیده گرفته می‌شود.

میزان موفقیت شبکه اجتماعی نیز باید همانند بسیاری از روش های بازاریابی مورد بررسی قرار گیرد. باید میزان هزینه و نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI ارزیابی شود. از این رو باید اهدافی را برای شبکه اجتماعی خود انتخاب کنید که موفقیت آن قابل ارزیابی باشد.
برای آنکه میزان برآورد ROI شبکه اجتماعی شما آسان‌تر شود، باید کسب وکارتان یک وبسایت داشته باشد. داشتن وبسایت به فالوورهای شبکه اجتماعی شما یک مقصد می‌دهد. به عبارتی به عنوان یک پرتال برای کسب و کار شما عمل می‌کند.

زمانیکه شما وبسایتی داشته باشید می‌توانید با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیک داده‌های موبایل، شبکه های اجتماعی و سایتتان را پیگیری و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. با استفاده از ویژگی goal یا همان هدف در ابزار گوگل آنالیتیک می‌توانید به سادگی دریابید که اهداف تعاملی سایت شما تا چه میزان موفقیت آمیز بوده است. البته ابزارهای دیگری نیز برای ارزیابی سایت وجود دارند که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از اطلاعات جمع آوری شده برای مقایسه نتایج در کانال های بازاریابی است. به عبارتی دیگر برای فهمیدن اینکه استفاده از کدامیک از کانال های فیس بوک یا یوتیوب با اهداف مشابه بازاریابی عملکرد بهتری داشته است.

از چه معیارهایی برای ارزیابی موفقیتتان استفاده می‌کنید؟ طبق نظرسنجی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد حدود ۲۰ درصد صاحبان کسب و کار تعامل و ۱۹ درصد دیگر افزایش مخاطب را مهمترین معیار موفقیت می‌دانستند.

برای ۱۶ درصد صاحبان کسب و کار و مدیران کلیک بر وبسایت، حدود ۱۵ درصد نرخ تبدیل، ۳۱ درصد تعداد پست ها و ۱۲ درصد دسترسی مهمترین معیار بوده است.‌

مرحله ۳ استراتژی شبکه های اجتماعی : اگر وبسایتی برای کسب و کارتان ندارید آن را راه اندازی کنید. سپس ابزاری برای ارزیابی اهداف شبکه اجتماعی خود نصب کنید. در نهایت بعد از راه اندازی آنها استراتژی شبکه های اجتماعی خود را در مرحله اجرا قرار دهید.

بودجه استراتژی شبکه های اجتماعی چقدر است؟

تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی

وقتی صحبت از شبکه اجتماعی کسب و کارها می‌شود هیچ چیز رایگانی وجود ندارد. اگر می‌خواهید حضور کسب و کارتان را در شبکه های اجتماعی توسعه دهید باید پول خرج کنید. یا شخصی برای این کار پیدا کنید یا خودتان انجام دهید.

اگر فکر می‌کنید که خودتان می توانید به صورت رایگان با استفاده از توییتر، فیس بوک یا پینترست یا سایر ابزارهای رایگان دیگری که استفاده از شبکه اجتماعی را آسانتر و بهتر کرده، انجام دهید سخت در اشتباهید. شاید این کارها را بتوانید انجام دهید ولی زمان شما همانند پول ارزش دارد. شما وقت کافی برای این کارها را نخواهید داشت.

بنابراین شما باید بودجه برای شبکه اجتماعی خود در نظر بگیرید. خوب سوال اینجا است که چقدر در نظر بگیریم؟
امیدوارم که همین حالا هم بودجه‌ای برای بازاریابی کسب و کارتان در نظر داشته باشید. بودجه استراتژی شبکه اجتماعی درصدی از این بودجه در نظر گرفته شده خواهد بود.‌ البته توصیه نمی کنم که هر کسب و کار کوچکی تنها از شبکه اجتماعی برای بازاریابی خود استفاده کند. به این دلیل که معمولا کسب و کارهای کوچک به دنبال راه های کم هزینه و رایگان برای تبلیغات هستند. همچنین حواشی زیادی مبنی بر اینکه بازاریابی شبکه های اجتماعی کم هزینه تر از تبلیغات ستنی است، وجود دارد.

بازاریابی کسب و کار کوچک شما باید ترکیبی از چند بازاریابی باشد. زیرا تنها با یک کانال بازاریابی نمی‌توانید به مشتریان یا خریداران بالقوه کسب و کارتان دست یابید. یکی دیگر از بخش‌های بازاریابی که باید برای بودجه بازاریابی خود در نظر داشته باشید وبسایت کسب و کارتان است. زیرا استفاده از بازاریابی شبکه اجتماعی بدون داشتن وبسایت همانند راندن اسب در مسابقه اسب سواری است بدون اینکه اسب سواری بلد باشی.

از چه چیزهای دیگری برای بازاریابی کسب و کار کوچکتان باید استفاده کنید؟

استفاده از بخش‌های دیگر بازاریابی بسته به میزان بزرگی بازار هدفتان دارد. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن های اینترنتی به جوانان می فروشید بخش بزرگی از بودجه شما باید صرف تبلیغات آنلاین شود. اگر محصولاتی برای افراد سالخورده، پدر و مادرها ارائه و به آنها می فروشید بیشترین بودجه بازاریابی شما باید در رادیو و تلویزیون صرف شود.
توصیه ای که برای شما دارم این است میزان بودجه ای که می توانید برای بازاریابی صرف کنید را مشخص و انتخاب کنید. سپس آن را دوبرابر کنید.

مرحله ۴ استراتژی شبکه های اجتماعی : برنامه بازاریابی و بودجه آن را مرور کنید. سپس آنها را با استراتژی برای شبکه اجتماعی خود ادغام کنید.

چه کسی استراتژی شبکه های اجتماعی کسب و کار کوچک شما را اجرا و عملی می‌کند؟

قبل از اینکه شما استراتژی شبکه های اجتماعی کسب و کارتان را اجرا کنید ببینید چند ساعت در هفته وقت آزاد دارید. طی مصاحبه ای که از آنیتا کمپل (Anita Campell) موسس و هیئت مدیره شرکت Small Business Trends صورت گرفت او گفته هر روز ۱۵ دقیقه را صرف دیدن، کامنت و بروز رسانی شبکه اجتماعی می کند. همچنین ۲ ساعت در هفته را صرف بروز رسانی وبلاگ شرکت می کند. به عبارتی او سه ساعت و ۱۵ دقیقه را مشغول این کار است.

او همچنین گفته است که باید ۷ الی ۱۰ ساعت را برای یادگیری اولیه هر پلت فرم شبکه اجتماعی که قصد کار کردن با آن دارید صرف کنید. برای اجرا کمپین های شبکه اجتماعی نیاز به زمان بیشتری خواهید داشت. خوب حالا از خودتان بپرسید که آیا ساعت خالی دارید تا این کار را خودتان انجام دهید.

پروفایل های زیادی در شبکه اجتماعی وجود دارند که به طور کلی رها شده اند. منظورم از گفتن حرف های فوق این نیست که شما خودتان نمی توانید از شبکه اجتماعی برای کسب و کارتان استفاده کنید و استراتژی شبکه های اجتماعی خودرا پیاده و عملی کنید. فقط قصد دارم به شما بگویم که اگر شما به فکر انجام این کار هستید باید از زمان و پیگیری‌های مداوم آن اگاه باشید.

ابزارهای بی‌شماری برای پست اتوماتیک در شبکه های اجتماعی وجود دارند. اما ایجاد و تنظیم پست ها نیازمند صرف وقت است. برخی از کسب و کارها با استخدام افرادی برای رسیدگی به امور شبکه های اجتماعی این مشکل را حل کرده اند. اگر شما نیز تصمیم به استخدام فردی در این زمینه دارید حواستان باشد هزینه یک کارمند شبکه اجتماعی تنها دستمزد و حقوقش نیست. بلکه شامل هر هزینه دیگری از قبیل نظارت، پاسخ به کامنت و ارسال مطالب که آنها در طول زمان انجام می دهند نیز است.

اگر کارمندی برای شبکه اجتماعی ندارید استخدام فردی برای راه اندازی استراتژی شبکه های اجتماعی و مدیریت کارهای آن آسان است. اگر زمان کافی برای این کار ندارید و گمان نمی‌کنید که در آینده هم زمان داشته باشید این مسیری برای موفقیت شبکه اجتماعی است که باید طی کنید. تلاش های ناقص و غیرحرفه ای در شبکه اجتماعی ممکن است به کسب و کار کوچک شما آسیب بزند.

مرحله ۵ استراتژی شبکه های اجتماعی : به طور جدی در مورد تعهدات زمانی خود فکر کنید. مشخص کنید که آیا خودتان شخصا می خواهید استراتژی های شبکه اجتماعی را عملی کنید؟
اگر پاسختان مثبت است به اولین مرحله استراتژی شبکه اجتماعی برگردید. اینکه می‌خواهید از کدامیک از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. پس یکی را انتخاب و شروع به یادگیری و نحوه کار با آن کنید. سپس شروع کنید به فهمیدن این موضوع که چطور از شبکه اجتماعی خود به نحوی استفاده کنید تا شما را در رسیدن به اهدافی که در استراتژی شبکه های اجتماعی برای خود تنظیم کرده بودید کمک نماید.
اما اگر پاسختان منفی است باید به دنبال یک فرد یا شرکتی باشید تا بتواند استراتژی شبکه های اجتماعی را به نحو احسن برای شما عملی و اجرا کند.

این مطلب در مورد استراتژی شبکه های اجتماعی بود و اینکه شما چطور می‌توانید برای کسب و کار خود به عنوان یک استراتژیست شبکه های اجتماعی عمل کرده تا شرکت خود را به سمت هدف مورد نظر برسانید.
امیدوارم این مطلب مورد برای شما مفید بوده باشد. اگر نظر یا پیشنهادی در مورد این مقاله دارید با ما درمیان بگذارید.

یکی از مهمترین شبکه های اجتماعی اینستاگرام است، برای آموزش استراتژی اینستاگرام همین الان از لینک زیر اقدام کنید:

اگر به مشاوره نیاز دارید، نیشاوب تمایل دارد برای شما وقت بگذارد و راهنمای شما باشد. برای مشاوره رایگان با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *