آموزش نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی | چه درگاهی مناسب فروشگاه من است؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسب و کارهای آنلاین، بحث تراکنش هزینه محصول و خدمت است. درگاه پرداخت اینترنتی این نگرانی را کاهش داده است.

اما هنوز کسب و کارهایی در فضای مجازی و حتی سایت‌ها هستند که از روش کارت به کارت استفاده می‌کنند. احتمالا از اهمیت و نحوه گرفتن درگاه پرداخت با خبر نیستند.

در این مقاله قصد داریم درگاه پرداخت اینترنتی را تعریف کنیم و بگوییم چرا باید از این روش به جای کارت به کارت استفاده کرد؟ و البته نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را به شما یاد دهیم.

آنچه خواهید یاد گرفت:

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

درگاه پرداخت آنلاین

سیستمی که امکان تراکنش مالی برای دریافت وجه کالا یا خدمات را در بستر مجازی فراهم می‌کند، درگاه پرداخت اینترنتی می‌نامند. فروشگاه‌های اینترنتی با دریافت درگاه پرداخت آنلاین ، پرداخت آسانی را برای مشتریان، تنها با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود، ایجاد می‌کنند.

چرا باید از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کرد؟

از آنجایی که کسب و کارها به دلیل موضوعات و شرایط اقتصادی به دنبال بازار بزرگی‌تری هستند و می‌خواهند خود را جایی وسیع‌تر معرفی کنند، بنابراین تعداد سایت‌ها رو به افزایش است.

از طرفی هزینه ایجاد سایت و کار اینترنتی کمتر از کار سنتی است. و یکی از بهترین راه حل‌ها برای جلوگیری از جابه‌جایی پول نقد و روش‌های سنتی استفاده از  این درگاه‌های پرداخت اینترنتی است.

از جمله مزایای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت تراکنش: یکی از خطرات که بیشتر کسب و کارهای نوپا را تهدید می‌کند، حملات امنیتی است. دریافت این درگاه‌ها می‌تواند خیال این کسب‌و‌کارهای کوچک را راحت کند. البته در انتخاب درگاه‌ پرداخت واسطه باید دقت کرد.

تسویه حساب به موقع: دغدغه مهم خیلی از کسب و کارها دریافت وجه است که سیستم‌های پرداخت اینترنتی به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهند و مبلغ در زمان مشخص به حساب شما واریز خواهد شد.

انواع درگاه‌ پرداخت آنلاین

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه‌های پرداخت اینترنتی توسط شرکت‌های مالی و بانک‌ها ارائه شده و عموماً ما دو دسته درگاه پرداخت داریم:

درگاه پرداخت آنلاین مستقیم

درگاه پرداخت اینترتی مستقیم ، توسط سرویسی به نام psp که ارائه دهنده خدمات پرداخت است، در خدمت کسب و کارهاست. این سرویس مستقیم به بانک‌ها وصل است. و مبلغ پرداخت شده مستقیم به حساب شما یا فروشگاه‌تان واریز می‌شود.

با انتخاب این درگاه شما باید با بانک قرار داد ببندید. و با این روش کارمزدی از شما دریافت نمی‌شود. در این درگاه نام سایت کسب و کار شما در صفحه پرداخت نمایش داده می‌شود. برای ثبت نام درگاه پرداخت آنلاین مستقیم باید فرایندی را طی کنید. چون این روش برای همه‌ی کسب و کار‌ها مناسب نیست و به شرایطی نیاز دارد، بنابراین زمانی در حدود دو الی سه هفته برای کارهای اداری دریافت درگاه پرداخت آنلاین مستقیم باید در نظر بگیرید.

برای دانستن شرایط دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

چرا باید درگاه پرداخت مستقیم را دریافت کنیم؟

  • درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم برای کسب و کار شما اعتبار می‌آورد.
  • مشتریان بدون وقفه به درگاه پرداخت مستقیم متصل می‌شوند.
  • وجه واریزی مستقیم به حساب شما یا فروشگاه شما واریز خواهد شد.
  • تسویه حساب‌ها به شکل روزانه است.
  • اعتماد به درگاه پرداخت مستقیم بالاتر است.
  • کارمزدی در تراکنش‌ها دریافت نخواهد شد.

حالا در کنار همه‌ی ویژگی‌های مثبت این روش، بهتره از سختی و چالش‌های آن هم نام ببریم:

  • دریافت درگاه پرداخت آنلاین مستقیم کمی زمان بر است در حدود ۳ هفته.
  • اینماد (نماد اعتماد الکترونیک) باید به نام صاحب حساب باشد.
  • در بسیاری از کسب و کارها نیاز به دریافت مجوز دارید.
  • احتیاج به اجاره نامه محل کسب و کار خود دارید.

پیش نیازهای لازم برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم چیست؟

اگر تصمیم به دریافت درگاه پرداخت آنلاین گرفته‌اید، باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • پروانه یا جواز کسب (در ارتباط با کار اینترنتی خود) داشته باشید.
  • مکان کاری شما و کسب وکارتان باید مشخص و قانونی باشد.
  • دریافت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی ضرورری است.
  • قوانین تجارت الکترونیک کشور را باید رعایت کنید.
  • دریافت کد رهگیری ثبت نام مالیاتی نیز ضروری است.
  • منع فعالیت با توجه به نظام بانکی نداشته باشید.
  • فروشگاه و سایت خود را راه اندازی کرده باشید.

چند درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم

این‌ها فقط چند مورد از درگاه‌های پرداخت مستقیم است که می‌توانید برای سایت خود از آن‌ها استفاده کنید.

تجارت الکترونیک پارسیان
پرداخت الکترونیک پاسارگاد
پرداخت الکترونیک سامان
به پرداخت ملت
کارت اعتباری ایران کیش
الکترونیک کارت دماوند
آپ (آسان پرداخت پرشین)
پرداخت الکترونیک سداد

پرداخت آنلاین

درگاه پرداخت اینترنتی واسطه

درگاه پرداخت واسط برخلاف درگاه‌های مستقیم احتیاج به مراجعه به بانک ندارد و توسط شرکت‌های ارائه دهنده درگاه که به شرکت‌های پرداخت یار معروف ‌اند، در اختیار متقاضیان قرار می‌‌گیرد. 
این یعنی شما به جای قرار با بانک، با شرکت‌های پرداخت یار قرار داد می‌بندید. این درگاه برای کسب و کار‌های تازه تاسیس انتخاب مقرون به صرفه‌تری است.

با انتخاب این درگاه به سرعت می‌توانید کسب و کار خود را شروع کرده و درگیر مراحل اداری دریافت درگاه‌ نشوید. و طعم فروش آنلاین را به راحتی بچشید.

 از مزایای دیگر درگاه اینترنتی پرداخت واسط پشتیبانی قوی و نیاز نداشتن به دانش فنی است. ارائه این سیستم‌ها با پلاگین‌ها و سرویس‌های لازم یک درگاه پرداخت همراه است.

برای انتخاب بهترین درگاه پرداخت فقط به کارمزد پایین آن توجه نکنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب درگاه پرداخت واسط به شما کمک می‌کند، بیشترین میزان نرخ تراکنش موفق و اتصال سریع است. در کنار آن یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی برای صفحه درگاه پرداخت اینترنتی امنیت آن است.

آیا درگاه پرداخت واسط معایبی دارد؟
با تمام ساده بودن مراحل و سرعت اقدام ایجاد، درگاه پرداخت واسط معایبی هم دارد مانند، دریافت کارمزد تراکنش یا عدم پرداخت مستقیم و امنیت کمتر نسبت به درگاه مستقیم.

معرفی چند درگاه پرداخت آنلاین واسطه

در این بخش چند درگاه پرداخت اینترنتی واسطه با مقایسه تعرفه و زمان تسویه حساب آورده شده است:

نام درگاه پرداخت واسطهسقف تعرفه در سال ۱۴۰۲زمان تسویه حساب
زرین پال۳۰۰۰ تومانتا ساعت ۲۲:۳۰ روز بعد
نکست پی۸۰۰ تومانتا ساعت ۲۱ روز بعد
زیبال۴۰۰۰ تومانتسویه دستی تا روز بعد کاری
رایان پی۶۰۰۰ تومانتا ساعت ۱۶ روز بعد
پارس پال۵۰۰۰ تومانتا ساعت ۲۳:۵۹ یا روز بعد تا ساعت ۱۷
آقای پرداخت۲۰۰۰ تومانبین ۲ تا ۲۴ ساعت
آیدی پی۷۰۰ – ۱۵۰۰ تومانساعت ۲۲ یا ۱۶:۳۰ روز بعد

درگاه زرین پال برای فروشگاه‌ ها در شبکه اجتماعی است و تعرفه مناسبی دارد. آیدی پی یکی از درگاه‌ها با مدت زمان تسویه حساب مناسب است. 
پس زمان تسویه و میزان تعرفه کارمزد از مهم‌ترین عوامل انتخاب یک درگاه پرداخت اینترنتی غیر مستقیم یا واسطه است.

آیا فقط کسب و کارهای بزرگ می‌توانند از درگاه پرداخت استفاده کنند؟

درگاه پرداخت اینترنتی

شاید برخی فکر کنند که درگاه پرداخت آنلاین فقط برای کسب و کارهای بزرگ است. اما همه‌ی کسب و کارهایی کوچک و بزرگ که سایت دارند یا حتی در شبکه‌های اجتماعی، از اینستا و تلگرام فعالیت دارند، می‌توانند از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنند.

اگر قصد شروع کسب و کار جدیدی دارید، اما سرمایه‌ خوبی ندارید، مطلب زیر را از دست ندهید:

حالا کدام درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کار ما بهتر است؟

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده از هر روش، درگاه پرداخت اینترتی مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید. به طور مثال به چند مورد اشاره می‌کنیم:

اگر زمان پرداخت برای شما مهم است، درگاه مستقیم انتخابی خوبی است، در غیر این صورت روش درگاه پرداخت غیرمستقیم را انتخاب کنید.

اگر کسب و کار بزرگی دارید و اعتبارتان مهم است، حتماً از درگاه پرداخت آنلاین مستقیم استفاده کرده؛ در صورتی که کسب و کار شما محدودتر است به دنبال فروش آنلاین سریع هستید، مدل درگاه پرداخت واسط را انتخاب کنید. مثلاً کسب و کارهایی که سایت ندارند و از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، بهتر است از روش درگاه پرداخت واسط بهره ببرند. در نتیجه اگر فرصت و هزینه لازم برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم را ندارند، از این روش استفاده کنند.

آموزش دریافت درگاه پرداخت آنلاین مستقیم و واسطه

  • برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم ، لزوما نیاز به مراجه حضوری به بانک ندارید و به روش آنلاین می‌توانید اقدام کنید.

در مرحله دوم باید توجه کنید که بانکی که انتخاب کردید باید حسابی هم در آن داشته باشید یا خیر. برخی بانک‌ها مثل بانک سامان. اما بانکی مثل ملت داشتن حساب کاربری الزامی است. بعد از دریافت اینماد به وب‌سایت شرکتی که درگاه انتخاب شما را تایید می‌کند، مراجعه و فرم درخواست دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم را پر کنید.

در ادامه باید منتظر بمانید تا درخواست شما بررسی و تأیید شود. کدهایی مثل نام کاربری، رمز عبور و شماره ترمینال برای شما ارسال می‌شود.

  • ثبت درخواست درگاه پرداخت واسطه سریع‌تر انجام می‌شود.

یعنی در کمتر از یک روز کاری احراز هویت انجام شده و درگاه پرداخت برای سایت شما فعال خواهد شد. ابتدا درگاه پرداخت خود را انتخاب کرده و در مرحله بعد مدارک خود را باید برای آن شرکت ارسال کنید. با احراز هویت در زمان بسیار کوتاه، درگاه برای کسب و کار شما فعال خواهد شد.

در نهایت پس از احراز هویت، موفق به راه اندازی درگاه پرداخت آنلاین می‌شوید. با قرارداد بستن با شرکت‌های پرداخت یار مبلغ واریزی مشتری به حساب آن شرکت رفته و آن شرکت به صورت روزانه با شما تسویه حساب می‌کند.
برای دریافت درگاه پرداخت  از شرکت‌های واسط، باید با توجه به مدل سیستم مدیریت محتوایی خود، پلاگین درگاه پرداخت را برای سیستم خود نصب کنید.

درگاه پرداخت اینترنتی چطور کار می‌کند؟

اگر تا اینجا با انواع درگاه پرداخت آنلاین آشنا شدید و روش مناسب کسب و کار خود را انتخاب کردید. قراره بریم سراغ اینکه اصلا این درگاه‌ها چطور کار می‌کنند؟

بعد از اینکه مشتری محصول یا خدمت شما را انتخاب کرد، اقدام به سفارش می‌کند. بعد از این کار، مراحلی که اتفاق می‌افتد به شکل زیر است:

  1. با خرید مشتری و هدایت او به سمت درگاه پرداخت اینترنتی برای پرداخت مبلغ محصول، داده‌ای رمزگذاری شده بین مشتری و وب سایت شما انتقال می‌یابد. سپس درگاه پرداخت آنلاین داده‌های رمزگذاری شده را به پردازنده‌ پرداخت بانکی که شما استفاده می‌کنید، می‌فرستد.
  2. در مرحله بعد داده‌های رمزدار به بانکی مشتری ارسال شده و بانک داده‌های رمزگذاری شده را بررسی کرده و آن را یا قبول کرده و یا رد می‌کند.
  3. بعد از قبول بررسی انجام شده و دریافت پذیرش آن، بانک سایت شما مجوز لازم به درگاه پرداخت را ارسال کرده و درگاه مجوز را به بانک مربوطه فرستاده و در آخر سفارش ثبت می‌شود و شما به عنوان فروشنده آن را تایید می‌کنید.

همه‌ی کارهای به ظاهر پیچیده که در بالا ذکر کردیم یعنی رمزگذاری داده، ارسال مجوز و ثبت در ثانیه‌ای انجام می‌شود.

خلاصه‌ای از آنچه گفتیم:

در این مطلب تعریفی از درگاه‌های پرداخت و انواع آن کردیم. درگاه پرداخت برای هر نوع کسب و کاری ضروری است. اما با توجه به اندازه کسب و کارتان می‌توانید یکی از دو درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم و غیر مستقیم را استفاده کنید. همچنین نحوه دریافت و شرایط لازم برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی برای تراکنش مطمئن شرح داده شد تا در کثری از ثانیه فرایند پیچیده فروش آنلاین را تجربه کنید.
علاوه بر این، جدولی برای آگاهی از تعرفه سال ۱۴۰۲ از درگاه‌های واسطه به کارتان می‌آید، در نظر گرفته شد.
امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر نظر و پیشنهادی دارید، حتما ما را مطلع کنید.

بیشتر بخوانید: اگر به دنبال توسعه کسب و کار خود هستید و راه آن را نمی‌دانید باید از یک مشاور کمک بگیرید. مقاله اهمیت مشاوره در پیشرفت و توسعه کسب و کارها شروع خوبی برای شماست.

یکی از خدمات شرکت نیشاوب مشاوره کسب و کارهاست، جهت اطلاع از فرایند مشاوره رایگان می‌توانید، از لینک زیر وارد شوید:

0/5 (0 Reviews)

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش نحوه دریافت درگاه پرداخت اینترنتی | چه درگاهی مناسب فروشگاه من است؟»

  1. من از درگاه پرداخت نوینو پی استفاده میکنم برای سایتم عالیه و در کمتر از ۳ ساعت درگاه رو فعال میکنه. در ضمن درگاه مستقیم به پرداخت ملتم هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *